Михайло Вулах, засновник та директор Центру допомоги та соціального захисту пенсіонерів «Пенсіон», експерт з питань реформування банківської системи та фінансового сектору про пенсійну реформу та її підводні камені.
Сейшели, Мальдіви, Капрі, Монако, Маямі… Елітні курортні напрямки, а разом з тим – найулюбленіші місця для відпочинку народних обранців. Відпочинок на Сейшельських островах, для прикладу, коштує від 2 тис. євро. Підвищення ж мінімальної пенсії за новим проектом пенсійної реформи обійдеться державі лише у 3764 гривні 40 копійок. Утім, навіть їх ризикують не отримати наші люди літнього віку з 1 жовтня поточного року, якщо депутати не приймуть пакет законів про пенсійну реформу до своєї офіційної відпустки. Але це малоймовірно, бо у залишку лише 5 сесійних днів. Особисто до мене звертаються все нові і нові пенсіонери з різними, але такими болючими проблемами, які прийняття нового пенсійного законодавства хоча б частково допомогло вирішити. Наприклад, Петро Григорович, який за невеликі гроші вимушено, аби вижити на мізерну пенсію, працює консьєржем у власному під’їзді. Після чергового подорожчання ліків навіть такий підробіток не рятує пенсіонера, бо 15% від нього Петро Григорович повертає державі.
Наскільки вигідна саме запропонована Урядом пенсійна реформа – це ще питання. Погоджуся з багатьма критиками пенсійної реформи, адже вона містить відверто популістські норми, які життєво необхідно переглядати.
Загальновідомо, що на розмір пенсії впливає всього три показника: середня зарплата по країні, розмір власної зарплати і стаж. Кабміном заплановано значне збільшення тривалості страхового стажу, що фактично призведе до підвищення пенсійного віку.
Є гострі підводні камені пенсійної реформи, яку пропонує Уряд. Зокрема, змінюється коефіцієнт вартості одного року страхового стажу – з 1,35 до 1. По суті, влада планує виплатити борги за рахунок пенсіонерів. Фактично, всім майбутнім пенсіонерам хочуть на третину урізати виплати. Це дозволить Пенсійному фонду заощадити мільярди гривень. При виході на пенсію чоловікам потрібно мати 35 років стажу, а жінкам – 30 років. Якщо такого стажу немає, то будуть виплачувати розрахункову пенсію, яка може бути нижче мінімальної.
А от українці без стажу отримуватимуть соцвиплати з 63 років, які формуватимуться від рівня доходів сім'ї. А як щодо самотніх пенсіонерів?
Уряд зазначає, що у разі нестачі страхового стажу, його можна докупити. А яким чином це зможе зробити самотній пенсіонер, який до цього часу ледь-ледь зводив кінці з кінцями? Де він візьме кошти? 5 років страхового стажу в середньому, за підрахунками Кабміну, вартують 16896 грн за рік. Якби пенсіонер мав зайві кошти, він би їх краще поклав на депозит та отримував проценти.
І яким чином у майбутньому у нашій країні матимуть страховий стаж люди, які вимушені неофіційно працювати десятиліттями, оскільки іншої роботи просто не існує?
Як бачимо, у реформи дуже багато моментів, які потребують доопрацювання. Загалом пенсійна діра у бюджеті становить 140 мільярдів гривень. При тому, що 80% усіх пенсіонерів отримують мінімальну суму – 1312 гривень.
Для вдосконалення та прийняття нового пенсійного законодавства Верховній Раді необхідний час, і грає він не на користь пенсіонерів. Чи зможуть народні обранці пожертвувати власними бажаннями заради інтересів тих, хто кожні 5 років своїми голосами забезпечує їм тепле надійне місце у стінах парламенту? Як директор Центру допомоги та соціального захисту пенсіонерів «Пенсіон», як рупор багатьох несправедливо принижених державою людей похилого віку, що вже давно втратили надію, вважаю це питанням совісті кожного з 422 народних обранців. І закликаю не згаяти можливості, а швидше допомогти нашим пенсіонерам покращити своє життя.
Михайло Вулах
Засновник та директор Центру допомоги та соціального захисту пенсіонерів «Пенсіон», експерт з питань реформування банківської системи та фінансового сектору